Koncertépületek és hangszerek párásítása


A zongorák és sok vonós, pengetős és fúvós hangszer nemes faanyagból készül. Ezekhez úgynevezett hangszerfát alkalmaznak, melyek lassan és egyenletesen nőnek, és rendkívül jó hangzással rendelkeznek. A hangszerfákat levegőn szállítják és tárolják éveken át, míg végül lehetőség szerint minden feszültség megszűnik a fában. A rendeltetés függvényében különféle fatípusokat alkalmaznak.

Ami közös bennük, hogy mindegyik higroszkópos. Száradás során összezsugorodnak. Ha vizet vesznek fel, nem tágulnak ki. Az értékes hangszereket ezért ellenőrzött páratartalom és hőmérséklet mellett gyártják (ez a gyártótól függően rendszerint 20–22 fok és kb. 40–55 % relatív páratartalom szokott lenni).

Az, hogy később milyen páratartalomnak teszik ki a hangszert, és mennyi idő alatt alkalmazkodik hozzá, nagyban befolyásolja az élettartamát, a használhatóságát, hangzását és nem utolsó sorban a kinézetét. A hangszerek szenvednek a száraz levegőtől. Ha egy meleg hangszer hideg levegővel érintkezik, kiszárad a felszíne, ugyanis felmelegíti a levegőt, ami végül nedvességet von el tőle.

Mekkora páratartalomra van szüksége egy hangszernek?


A bennszülött hangszerek gyakran elfásodott gyümölcsökből készülnek, mint egy tökből. Az európai klasszikus hangszerek gyakran nagyon vékony fából készülnek. Mindegy, hogy hegedű, gitár vagy nagybőgő – az ilyen finoman megmunkált hangszerek fedelének nagy része nem éri el a 3 mm vastagságot.

Részben különféle fákat ragasztanak össze, részben pedig intarziával vannak kirakva. A különféle alkalmazott fatípusok eltérő módon zsugorodnak. A szakzsargonban ezt zsugormértéknek nevezik.

A bükknek nagy, a mahagóninak kicsi a zsugormértéke. Minél vékonyabb egy fa, annál erősebben reagál a klimatikus viszonyok változására. Ez annál jobban érvényesül, minél értékesebb a hangszer. Akkor ugyanis még vékonyabb faanyaggal dolgoznak és finomabb festékréteggel látják el.

Miért kell biztosítani a kellemes páratartalmat a nézők számára a koncerttermekben?


Aki operába, színházba és koncertterembe vagy templomi orgona és kóruskoncertekre látogat elvárja a zavartalan művészeti élményt. Ehhez hozzátartozik többek között a megfelelő, a közérzet számára kellemes páratartalom. A 40 és 60 % közötti páratartalom ehhez optimális feltételeket teremt.

Fontos: Ahol több ember tartózkodik egy helyiségben a túl alacsony páratartalom csökkenti a légutak öntisztító mechanizmusát és gyengíti az immunrendszer ellenállóképességét. Az optimális páratartalom ilyen esetben hatékony védelmet biztosít az egészség számára.

Minőség a Condair-től


Mivel a működés és az energiahatékonyság alapja a szakszerű tervezés, már a tervezési szakaszban is szívesen nyújtunk segítséget Önnek Projektjei során.
Referenciaprojekt
Elbphilharmonie, Hamburg



Optimálisan páratartalom az
Elbphilharmonie nagy koncerttermében

Elbphilharmonie